Thema's

Hier vind je makkelijke boeken per thema. Kies binnen elk thema je titels en aantal exemplaren, over verschillende series en leesniveaus heen.

Geniet van de stapelkortingen per titel!

Liefde

Liefde is soms ingewikkeld, maar lezen over de liefde, dat kan wel in eenvoudige taal! Deze boeken hebben allemaal de liefde als thema. Soms de verboden liefde, soms de onmogelijke liefde en soms de liefde die we allemaal zoeken.

Slavernijverleden

Als je voorouders slaven waren, dan werkt dat door in je eigen leven. Dat kan een grote last zijn, en je tegelijkertijd kracht geven. Deze verhalen gaan over sterke mensen, over afzien en lijden, en over de rol van Nederland bij de slavernij.

Boek en film

Een verfilmd verhaal, dat biedt een mooie kans voor een moeilijke lezer: als een moeilijke lezer eerst naar de film kijkt, wordt die alvast meegetrokken in het verhaal. De lezer leert de personages kennen, wat de drempel verlaagt naar het boek. Als je het boek dan ook nog in makkelijke taal kan aanbieden, zal je hem of haar zeker aan het lezen krijgen.

Over pesten

Pesten op school is helaas een hardnekkig fenomeen. Uit Gents onderzoek over pestgedrag op school blijkt dat bijna de helft van de Vlaamse jongeren slachtoffer is van pesten of cyberpesten. Wij hebben boeken met jongerenverhalen waarin het thema pesten wordt aangesneden. De boeken zijn een perfect startpunt om het thema te bespreken in de klas. Want bespreekbaar maken is een belangrijk onderdeel van de preventie en de strijd tegen pesten.

Klassiekers

Verhalen die doorverteld worden, en steeds opnieuw verschijnen. Verhalen met een moraal of met een knipoog. Verhalen uit diverse culturen en periodes. De rubriek Klassiekers bevat verhalen voor iedereen.

WO2

Voor Belgen is de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) een ijkpunt in de geschiedenis. Door de bezetting en de Holocaust veranderde ons land voorgoed. De boeken in deze rubriek bevatten verhalen en getuigenissen om nooit te vergeten.

Tussen twee werelden

Deze romans gaan over verlangen naar je geboorteland. Over de vlucht naar veiligheid en vrijheid. En over het leven in een totaal andere en onbekende samenleving. Herkenning voor iedereen die ooit noodgedwongen zijn land moest verlaten, en een eyeopener voor mensen die dat niet hebben meegemaakt.

Moeite met lezen en schrijven

Hoe is het om niet goed te zijn in je moedertaal? Om niet makkelijk te kunnen lezen en schrijven? En om dat steeds te willen verbergen? In deze verhalen krijg je een inkijkje in het leven van mensen die zich soms schamen. Maar die soms ook de stap maken en (opnieuw) de schoolbanken in gaan. Óf iemand tegenkomen die hen helpt.

Thrillers

Wil je je ontspannen met een spannend boek? Dan is deze rubriek iets voor jou! Verhalen over orgaanhandel, huiselijk geweld, moord en doodslag. Je duikt in de wereld van de hoofdpersoon en ziet hoe makkelijk het soms is om in de misdaad te belanden. Maar als je het boek uit hebt, zit je lekker op je eigen bank.