Maak de geschiedenis van kolonialisme bespreekbaar in de les met ons lesmateriaal

Op 23 augustus vindt de Internationale Dag ter Herinnering van de Slavenhandel (en de Afschaffing ervan) plaats. Dit is een belangrijke dag om slavenhandel en de geschiedenis van kolonialisme te herdenken. Ook al vindt deze dag tijdens de zomervakantie plaats, het is nog steeds belangrijk dat we de geschiedenis van kolonialisme bespreekbaar maken voor iedereen, ook op school. Kom in dit artikel te weten hoe je met ons lesmateriaal slavenhandel en kolonialisme bespreekbaar kunt maken in de les.

Kolonialisme en slavenhandel zijn moeilijk bespreekbare onderwerpen. Gelukkig is er de laatste jaren dankzij de BLM-beweging meer ruimte gekomen om hierover te praten. Een belangrijke plaats waarin dit behandeld moet worden, is op school. En dankzij ons lesmateriaal wordt dat nog gemakkelijker!

Lezen voor Iedereen maakt sinds kort lesmateriaal bij haar leesboeken. Dit lesmateriaal kan gebruikt worden om begrijpend lezen, woordenschat en leesplezier te bevorderen. Aan de hand van het lesmateriaal krijgen leerlingen en studenten ook meer inzicht in de verhaallijn van een boek en in specifieke thema’s. (Wil je meer weten over hoe je ons lesmateriaal kunt inzetten in de les? Ga dan naar dit artikel voor meer informatie.) Ook thema’s zoals slavenhandel en kolonialisme zijn met ons lesmateriaal bespreekbaar.

Lesmateriaal bij Hoe ik mijn vrijheid kocht

Hoe ik mijn vrijheid kocht gaat over het verhaal van Obah. Op een dag worden hij en zijn zusje Banita ontvoerd en verkocht door slavenhandelaars. Hierdoor raken Obah en Banita gescheiden. Obah ontsnapt om zijn zus te vinden. Hij leert schrijven en lezen en kan uiteindelijk zijn eigen vrijheid kopen.
Dit boek is gebaseerd op het verhaal van Olaudah Equiano. Hij was de eerste Afrikaanse tot slaaf gemaakte die zijn memoires opschreef. Daarom is dit een van de belangrijkste boeken als het aankomt tot de geschiedenis van de slavenhandel, waarin een persoonlijke ervaring wordt getoond.
Het boek is geschreven op leesniveau A2/B1 voor jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen, vanaf 15 jaar. Dat maakt het boek geschikt voor jongeren in het beroepsonderwijs of NT1- en NT2-studenten.

 

Bij het leesboek, hebben wij ook lesmateriaal gemaakt. Dit lesmateriaal bestaat uit twee lesbrieven: een lesbrief voor docenten en een lesbrief voor studenten. De lesbrief wordt opgedeeld in vier onderdelen: Om te beginnen, Leesvragen, Discussiepunten en Geef je mening:

  • - Om te beginnen: Dit onderdeel dient als activatie van de voorkennis van de lezer. De vragen zorgen ervoor dat de lezer vast gaat nadenken over het boek en over het onderwerp
  • - Leesvragen: Het tweede onderdeel bevat inhoudelijke vragen over het verhaal. Sommige vragen dienen als houvast bij het verhaal en helpen de lezer het verhaal te ordenen en beter te begrijpen. Andere vragen laten de lezer nadenken over de onderwerpen in het verhaal en helpen de lezer het verhaal te relateren aan hun eigen belevingswereld.
  • - Discussiepunten: Het derde onderdeel bevat vier vragen waarin de lezer aan de slag gaat met het verhaal door erover na te denken en het met klasgenoten te bespreken. Deze vragen kunnen goed klassikaal worden besproken.
  • - Geef je mening: Het laatste onderdeel bevat vier vragen waarin de lezer zijn of haar eigen mening geeft over het boek. Het is goed dat de lezer reflecteert op wat hij of zij gelezen heeft. Dan slaat hij of zij het verhaal beter op.

Lesmateriaal bij Kolonialisme

Kolonialisme van de serie CHANGE is een non-fictie boek over de geschiedenis van kolonialisme. Veel Europese landen hebben een koloniaal verleden. Zo had België koloniën in onder andere Afrika. En dit leed heeft nog steeds veel invloed op het heden. Daarom is het belangrijk om bewustzijn te creëren over ons koloniaal verleden.
Dit boek maakt deel uit van de serie CHANGE. De serie gaat over maatschappelijke thema’s zoals kolonialisme, klimaatverandering, migratie en vrouwenrechten. De boeken zijn een toegankelijk begin van discussies die hout snijden en zijn een beknopt en overzichtelijk. Op die manier zijn de boeken van CHANGE een begin van een conversatie over maatschappelijke thema’s. Want wie de wereld wil veranderen, moet de geschiedenis kennen. Zo overtuig je anderen met kennis en de juiste argumenten.
De boeken zijn met een activistische pen geschreven op leesniveau B1<B2. Dat maakt ze geschikt voor meer gevorderde lezers, zoals jongeren in het aso vanaf 15 jaar en voor volwassenen die een beknopte geschiedenis zoeken over kolonialisme.

 

Ook bij het boek Kolonialisme hebben wij lesmateriaal gemaakt, bestaande uit een lesbrief voor docenten en voor studenten. De lesbrief is opgedeeld in drie onderdelen: Voor het lezen, Tijdens het lezen en Na het lezen.

  • - Voor het lezen: Voor het lezen doen de studenten een groepsopdracht. Deze vraag wordt gebruikt om voorkennis te activeren en een standpunt te creëren.
  • - Tijdens het lezen: Dit onderdeel stimuleert vooral begrijpend lezen. De vragen gaan over het boek, over wat de studenten of leerlingen hebben gelezen en welke invloed deze informatie op hen heeft. Dankzij deze vragen leren leerlingen en studenten kritisch na te denken over de informatie die hen wordt voorgelegd. De vragen toetsen hun mening en wat ze hebben gelezen. Daarnaast worden leerlingen en studenten steeds aangemoedigd om informatie op te schrijven die ze willen onthouden of die volgens hen interessant is. Deze vragen worden in verschillende vormen gegeven, zoals Ja-/nee-vragen en open vragen.
  • - Na het lezen: Na het lezen worden leerlingen en studenten aangemoedigd om hun notities na te lezen en na te denken over de essentie van het boek, zoals ‘Wat is het belangrijkste wat je opgestoken hebt uit het boek Kolonialisme en de vragen en gesprekken erover?
    Als laatste worden de leerlingen en studenten gevraagd om een discussie en een debat te voeren over het onderwerp. Er wordt een stelling gegeven en leerlingen en studenten worden in verschillende groepen verdeeld. Dit helpt niet alleen om kennis die studenten hebben geleerd uit het boek met anderen te delen, maar moedigt hen ook aan om deze te uiten in coherente en duidelijke zinnen.

Ben je benieuwd over ander lesmateriaal op onze website. Ga dan naar “lesmateriaal” op onze website onder het kopje “lezen op school”. Heb je verder nog vragen? Dan kun je steeds een mail sturen naar info@lezenvooriedereen.be.