Willem van Oranje, Aletta Jacobs, Rembrandt ... Bij veel mensen gaat er wel een belletje rinkelen bij deze namen. Al blijft bij jongeren het belletje vaak opvallend stil. Ook voor veel nieuwe Nederlanders is de geschiedenis van ons land minder bekend. Maar met het boek Nederland van toen tot nu komt het verleden voor iederéén tot leven. Nederland van toen tot nu is de – geheel herziene – Canon van Nederland, geschreven in makkelijke taal.
De Canon van Nederland werd in 2006 ontwikkeld. Het is de geschiedenis van ons land, samengevat in 50 belangrijke personen en gebeurtenissen. Wie schreef het Wilhelmus? Wat was de filosofie van Spinoza? En aan wie hebben we onze achternaam te danken?
In 2020 werd de Canon herzien. Nieuwe kennis en maatschappelijke ontwikkelingen leidden tot andere keuzes. Zo gaat het in de herziene Canon bijvoorbeeld ook over Maria van Bourgondië, Anton de Kom en het Oranjegevoel.
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren maakte in 2009 een makkelijk te lezen boek van de Canon: Nederland van toen tot nu. Anno 2021 is deze uitgave - in navolging van de oorspronkelijke Canon - geheel herzien. Tien nieuwe hoofstukken, aanvullingen in de bestaande vensters en een nieuwe, frisse look.
Waarom de Canon in eenvoudig Nederlands? Omdat juist inburgeraars en jongeren die moeite hebben met lezen zo veel hebben aan de Canon. Zij vergroten met dit boek hun kennis van de samenleving. Met Nederland van toen tot nu gaat de geschiedenis echt leven. Bij elk onderwerp staan tips voor een leuk uitje of meer informatie. Bijvoorbeeld een museum, een televisieprogramma of een website. Achterin het boek staat een handige woordenlijst.
Eenvoudig CommunicerenVoor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Eenvoudig Communiceren romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.